E–shop – Το μέλλον που έγινε παρόν!
E-shop. Σε μια εποχή που κινείται σε ψηφιακούς ρυθμούς θα πρέπει και οι επιχειρηματίες να αντιληφθούν ότι στη διάθεσή τους έχουν πλέον και ένα νέο κανάλι διανομής των προϊόντων και υπηρεσιών τους.
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα (E-Shop) είναι ουσιαστικά ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων, το οποίο έχει ακριβώς τις ίδιες λειτουργίες με ένα παραδοσιακό κατάστημα, δηλαδή προβάλει και πουλάει προϊόντα. Η μόνη διαφοροποίηση είναι ότι οι πωλήσεις πραγματοποιούνται μέσω ηλεκτρονικών μηχανισμών.
Μπορεί η αλλαγή να φαντάζει δύσκολη στην αρχή αλλά προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα συμβατικά μέσα διανομής:
Ευρεία γεωγραφική κάλυψη: Η επιχείρηση έχει τη δυνατότητα να απευθυνθεί σε πελάτες που βρίσκονται παντού χωρίς τη σύσταση τοπικού υποκαταστήματος.
Ελαχιστοποίηση της προμηθευτικής αλυσίδας: Ο προμηθευτής μπορεί να απευθυνθεί απευθείας στον πελάτη χωρίς την ανάμειξη «ενδιάμεσων».
Μείωση λειτουργικού κόστους: Η μείωση του λειτουργικού κόστους οφείλεται στο γεγονός ότι η επιχείρηση μπορεί να εξυπηρετήσει τους πελάτες με ελάχιστο κόστος. Δεν υπάρχουν τα συμβατικά υψηλά κόστη, δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις! Όσο αυξάνεται ο αριθμός των πελατών του ηλεκτρονικού καταστήματος τόσο μειώνεται το συνολικό κόστος εξυπηρέτησης τους.
Συνεχής λειτουργία: Το διαδίκτυο είναι ίσως το μοναδικό κανάλι εξυπηρέτησης πελατών που επιτρέπει την πραγματοποίηση αγορών μέσω e-shop οποιαδήποτε στιγμή το 24ώρο.
Εργαλείο μάρκετινγκ: Η επιχείρηση μπορεί να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του διαδικτύου για προσφορές, διαχείριση και ενημέρωση πελατών, απεριόριστα στατιστικά στοιχεία πρόσβασης και πωλήσεων.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Σύμφωνα με τις μελέτες και τις στατιστικές μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό “E-Commerce Foundation” σε συνεργασία με την εταιρεία στατιστικής μελέτης “GFK”, υπάρχει ακμάζουσα στροφή του καταναλωτικού κοινού προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, κάτι που αποτυπώνεται και με νούμερα:
Στατιστική μελέτη 2015, ανά γεωγραφική περιοχή της Ευρώπης:
East Europe € 23.4 bn (+24.6%)
Central Europe € 106.5 bn (+12.9%)
South Europe € 47.2 bn (+15.4%)
North Europe € 38.4 bn (+16.1%)
West Europe € 208.1 bn (+13.3%)
Όπως λοιπόν διαπιστώνουμε, οι Μεσογειακές χώρες στις οποίες ανήκει και η Ελλάδα, παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη τα τελευταία 5 χρόνια αυξάνοντας κατά 10% το συνολικό μερίδιο τους στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη!
ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ
Αποτελέσματα της Ετήσιας Έρευνας του ELTRUN 2015 (Ηλεκτρονικό Εμπόριο)
Ολοκληρώθηκε πρόσφατα η ετήσια έρευνα για τους Έλληνες online καταναλωτές του
Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Στην έρευνα, που επαναλαμβάνεται τα τελευταία 5 χρόνια, συμμετείχαν 1197 online αγοραστές και διεξήχθη την περίοδο Σεπτεμβρίου- Οκτωβρίου 2015.
Η αγορά Ηλεκτρονικού Εμπορίου B2C (Εταιρίες προς Λιανικούς Καταναλωτές) αναπτύχθηκε το 2015, αφού οι Έλληνες online καταναλωτές, αύξησαν περίπου κατά 10% τον αριθμό των κατηγοριών που αγόρασαν online το 2015. Η ανάπτυξη είναι εμφανής και από τον αριθμό των online αγορών, αφού από μια αγορά κάθε μήνα του 2014 αυξήθηκε σε τρεις κάθε δυο μήνες το 2015.
Οι προβλέψεις για το 2016 είναι θετικές αφού αναμένεται 6 στους 10 οnline καταναλωτές να αυξήσουν την αξία των online αγορών τους και μόνο 1 στους 10 να την μειώσουν.
B2C E–commerce
Ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη εμπειρογνωμόνων της “GFK” βρίσκεται σε ένα στάδιο συνεχούς αλλαγής τα τελευταία χρόνια. Ο κύριος λόγος που παρατηρείται αυτή η αλλαγή σχετίζεται με την ανάγκη για πολυσύνθετη πληροφορία που αναζητά ο χρήστης, ώστε να έχει τη δυνατότητα της επιλογής του ιδανικού προϊόντος στη σωστή τιμή και στο μικρότερο δυνατό χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση της αγοράς.
B2C E–commerce του μέλλοντος
Το ηλεκτρονικό εμπόριο δείχνει ότι ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των αγοραστών, αναφορικά με την αμεσότητα και την διευκόλυνση που παρέχει κατά την διαδικασία της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών. Το μέλλον διαφαίνεται λαμπρό και υποσχόμενο, για όσους βέβαια παρέχουν στον αγοραστή ένα προηγμένο αγοραστικό μοντέλο.
Αγοραστές
Οι αγοραστές του ηλεκτρονικού εμπορίου και οι συνήθειες τους μεταβάλλονται με την πάροδο του χρόνου αλλά ορισμένες πτυχές των αγορών παραμένουν ίδιες. Οι άνθρωποι συνεχίζουν να απολαμβάνουν το shopping ως μια κοινωνική δραστηριότητα και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις νεότερες ηλικιακές ομάδες. Η φύση όμως των αγορών έχει αλλάξει πλέον και αυτό θα πρέπει να το κατανοήσουμε όλοι μας. Ο βασικότερος λόγος που προκάλεσε αυτή την αλλαγή είναι η online κοινωνικοποίηση και ωρίμανση του αγοραστικού κοινού κάτι που καθιστά αναγκαία την μελέτη και κατανόηση των αναγκών που προκύπτουν.
Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα που προαναφέρθηκαν αλλά και οι στατιστικές μελέτες που παρατέθηκαν για την τεκμηρίωση τους, συμβάλλουν ως γνωστικό υπόβαθρο στην μείωση του ρίσκου για επιχειρήσεις που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους. Αλλά και οι περισσότερες υφιστάμενες επιχειρήσεις μπορούν δυνητικά να αναπροσαρμόσουν την στρατηγική τους όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο πωλούν ή προωθούν τα προϊόντα τους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αναβαθμιστεί πλέον από μια καινοτόμο διαδικασία σε ένα βασικότατο κανάλι διανομής, τουλάχιστον ισότιμο με τα συμβατικά. Οφείλουν λοιπόν οι επιχειρηματίες να το αντιμετωπίσουν με την ανάλογη προσοχή και να διοχετεύσουν προς αυτήν την κατεύθυνση ένα σημαντικό μέρος των δραστηριοτήτων τους.
Το μέλλον των αγορών έχει γίνει πλέον παρόν και μας προκαλεί!